Програм логопедског рада у школи односи се на рад са децом са говорно-језичким поремећајима или тешкоћама везаним за говорно понашање.
Логопед анализира, осмишљава, подстиче и усмерава говорно-језички развој вербалне комуникације тако да она буде у потпуности усклађена са потребама и развојним потенцијалима ученика, као и пружање подршке ученицима са тешкоћама у психофизиолошком развоју у савладавању индивидуалних или прилагођених програма. Програм логопедског рада обухвата:
− Превенцију, идентификацију и стимулација говорно-језичког развоја када је он испод нивоа и стандарда за одговарајући узраст ученика
− Кориговање неправилности у изговору појединих гласова,
− Рад са ученицима који имају тешкоће у савладавању школског градива (читање, писање, рачунање)
− Рад са ученицима код којих је недовољно развијена језичка структура (речник, граматика и синтакса)
− Кориговање поремећаја флуентности говора
Логопед остварује сарадњу са наставницима, родитељима и осталим стручним сарадницима из школе и ван ње.
Да ли је ваше дете спремно за полазак у школу?
Дете пре поласка у школу треба да:
- Правилно изговара све гласове матерњег језика
- Говор је течан, разумљив, уме да поставља питања и одговара на њих
- Развијен фонематски слух (разликује гласове у речи и гласове сличне по звучности)
- Има богат речник ( фонд речи), лако се споразумева са околином, изражава се сложеном реченицом
- Граматика је уредна (род, број, падеж, глаголска времена), правилно распоређује речи у реченици
- Познаје предлоге
- Познаје значење предмета ( чему служе, од чега су направљени, како изгледају) по чему су слични-различити, групише предмете по критеријуму
- Рецитује краће песмице
- Препричава причу по сликама или неки краћи догађај
- Раставља познате речи на слогове и гласове
- Препознаје почетни и последњи глас у речи (гласовна анализа)
- Од гласова може да састави реч К-У-Ћ-А (кућа), (гласовна синтеза)
- Именује реч на задати глас (на слово, на слово)
- Препознаје нека слова и бројеве
- Правилно држи оловку, повлачи јасне линије одговарајућег притиска
- По моделу повлачи разне линије, прецртава облике
- Разуме просторне и временске односе
- Задржава пажњу на одређеној активности и по потреби је преусмерава
- Зна опште појмове о себи и другима